E.E. Cummings, 15 zinnelijke gedichten
8
liefde is meer dikker dan vergeten
meer dunner dan onthouden
meer zelden dan een golf nat is
meer frequent dan mislukken
zij is meest mal en volmanig
en minder zal zij niet-zijn
dan de hele zee die alleen
dieper is dan de zee
liefde is minder altijd dan winnen
minder nooit dan levend
minder groter dan het minste beginnen
minder kleiner dan vergeven
zij is meest gezond en volzonnig
en meer kan zij niet-sterven
dan de hele hemel die alleen
hoger is dan de hemel.
_ _ _
love is more thicker than forget
more thinner than recall
more seldom than a wave is wet
more frequent than to fail
it is most mad and moonly
and less it shall unbe
than all the sea which only
is deeper than the sea
love is less always than to win
less never than alive
less bigger than the least begin
less littler than forgive
it is most sane and sunly
and more it cannot die
than all the sky which only
is higher than the sky
© E.E. Cummings, 50 poems (1940) – archive.org
Opvallende taalelementen
– foregrounding: parallellisme en deviatie –
love is more thicker than forget
more thinner than recall
more seldom than a wave is wet
more frequent than to fail
it is most mad and moonly
and less it shall unbe
than all the sea which only
is deeper than the sea
love is less always than to win
less never than alive
less bigger than the least begin
less littler than forgive
it is most sane and sunly
and more it cannot die
than all the sky which only
is higher than the sky
- het gedicht heeft geen (verwachte?) titel
- vier strofen van vier regels (kwatrijnen)
- de eerste en derde, tweede en vierde regel van elk kwatrijn zijn even lang: resp. 8 (of 7) en 6 lettergrepen. Ze hebben gekruist eindrijm (abab).
- het metrum is jambisch – met uitzondering van de eerste regel, die is telkens:
trochee/spondee/jambe/jambe (- u/- -/u -/u -) - onderstreept: klankherhalingen (rijm): assonanties, alliteraties …
- geen hoofdletters, geen punt – niet op het einde van een strofe, en niet op het einde van het gedicht.
- in vetjes: herhaling van woorden (soms anaforen)
- cursief: antoniemen
- neologismen (moonly, sunly, unbe)
- grammaticale ‘fouten’:
more thicker than (’thicker than’), more thinner than (’thinner than’);
most mad (’the maddest’)
less bigger (‘less big’), less littler (‘less little’)
than + verb (than forget, than to fail etc.) - een opeenstapeling van originele beeldspraak
met dank aan: Huang Yuqi in International Journal of Arts and Social Science
en Azam Esmaeil in The Journal of the E. E. Cummings Society
Door het gebruik van ongewone taalvormen doorbreekt literatuur het routinegedrag van de lezer: alledaagse opvattingen en perspectieven worden vervangen door nieuwe en verrassende inzichten en gewaarwordingen. Aan de lezer om die te ontdekken.