E.E. Cummings, 15 zinnelijke gedichten
5
POST-IMPRESSIES
V
mijn smalhoofdige peervormige
dame zich bewegend in lijmerige
schemer, is opeens
drie dieren. De
smalle taille toont voortdurend
met een Afrikaans gebaar
een frivool intense helft van
Meisje dat(zoals een
drijvende slang op zichzelf altijd en
traag die opgericht zich zeker wegschenkt)een pose
uitstraalt
:om ondeugdend te kwetteren
terwijl de lange stevige benen plechtig bewegen
als zorgzame en furieuze en mooie olifanten
(vermengd met fluisterende forsig gladde dijen
denkerig)
me herinneren aan Vrouw en
hoe tussen
haar heupen India ligt.
_ _ _
POST IMPRESSIONS
V
my smallheaded pearshaped
lady in gluey twilight
moving,suddenly
is three animals. The
minute waist continually
with an African gesture
utters a frivolous intense half of
Girl which(like some
floating snake upon itself always and
slowly which upward certainly is pouring)emits
a pose
:to twitter wickedly
whereas the big and firm legs moving solemnly
like careful and furious and beautiful elephants
(mingled in whispering thickly smooth thighs
thinkingly)
remind me of Woman and
how between
her hips India is.
© E.E. Cummings, & AND (1925) – archive.org
Opvallende taalelementen
– foregrounding: parallellisme en deviatie –
- dit gedicht heeft geen (verwachte) titel, maar behoort wel tot een cyclus met een betekenisvolle titel: Post Impressions
- ongewone interpunctie: geen beginkapitaal in de eerste regel; wel een hoofdletter na een punt in regel vier, voorafgegaan door extra witruimte.
- Inspringende 12de regel – zodat het lijkt alsof die regel eigenlijk hoort bij de vorige. Temeer daar de dubbele punt (foutief) zonder spatie aan het begin van deze regel staat.
- twee zinnen tussen haakjes – de eerste twee zijn de haakjes direct aan het vorige en volgende woord gevoegd
- onverwachte beeldspraak: één vrouw = drie dieren, maar in de tekst staan er maar twee – snake, elephants. Tot je je realiseert dat twitter verwijst naar het geluid van vogels.
- afwijkend gebruik van hoofdletters: Girl, Woman – die twee woorden worden ook zonder verwacht lidwoord – a– gebruikt.*
- ongewone zinsstructuren: het zinnetje tussen haakjes like some floating snake upon itself always and slowly which upward certainly is pouring
Door het gebruik van ongewone taalvormen doorbreekt literatuur het routinegedrag van de lezer: alledaagse opvattingen en perspectieven worden vervangen door nieuwe en verrassende inzichten en gewaarwordingen. Aan de lezer om die te ontdekken.
* Girl, Woman en India vormen zo ook drie ‘gestalten’ – corresponderend met de drie dieren: my (…) / lady (…) / suddenly / is three animals.