E.E. Cummings, 15 zinnelijke gedichten
4
SONNETTEN-REALITEITEN
XVI
zevenentwintig klaplopers slaan een prostituee van toptot
teen gade. drieënvijftig(en één wou kijken of het kon)
ogen zeggen wat ogen de borsten mooi:
soepelstevig met lichte boog,
dertien broeken hebben een voorgevoel
aanvaarden in driedimensionaal gewoel
die heupen zijn gemaakt voor Horizontale Activiteiten
(op stevig stel benen leuk om in te knijpen
onophoudelijk die elkaar heelevenmaar
raken). Terwijl de dame loom paradeert
(haar
mollig vlees superieur boven onvervalste vervoering
van niet te verkopen opwinding,
haar achteloos bewegen strooit foutloos
roze propaganda van verwoesting
_ _ _
SONNETS-REALITIES
XVI
twentyseven bums give a prostitute the once
-over. fiftythree(and one would see if it could)
eyes say the breasts look very good:
firmlysquirmy with a slight jounce,
thirteen pants have a hunch
admit in threedimensional distress
these hips were made for Horizontal Business
(set on big legs nice to pinch
assiduously which justgraze
each other). As the lady lazily struts
(her
thickish flesh superior to the genuine daze
of unmarketable excitation,
whose careless movements carefully scatter
pink propaganda of annihilation
© E.E. Cummings, Tulips & Chimneys (1922) – archive.org
Opvallende taalelementen
– foregrounding: parallellisme en deviatie –
twentyseven bums give a prostitute the once
-over. fiftythree(and one would see if it could)
eyes say the breasts look very good:
firmlysquirmy with a slight jounce,
thirteen pants have a hunch
admit in threedimensional distress
these hips were made for Horizontal Business
(set on big legs nice to pinch
assiduously which justgraze
each other). As the lady lazily struts
(her
thickish flesh superior to the genuine daze
of unmarketable excitation,
whose careless movements carefully scatter
pink propaganda of annihilation
- het gedicht zelf heeft geen (verwachte?) titel
- de afdeling van de bundel is: ‘sonnets-realities’ – een eigen samenstelling, het eerste deel verwijst naar de dichtvorm, het tweede naar de inhoud.
- 15 regels, maar de 11de regel springt in – een insprong die ervoor zorgt dat je die regel telt als het einde van de 10de – zo kom je aan 14 regels, evenveel als een sonnet. Die insprong maakt ook dat er visueel eigenlijk acht (!) strofen zijn – veel meer dan in een sonnet.
- strofen 2 en 5 versterken het enjambement
- strofe 3 bevat maar een regel, net zoals de twee laatste strofen en versterken zo het vers
- vreemde interpunctie (fouten?): geen hoofdletters aan het begin van het gedicht en van één van de twee zinnen; slechts twee punten; geen punt op het einde; veel spaties na een zinsdeel in regel 2 en regel 10, telkens na een punt. Drie zinnetjes tussen haakjes. De haakjes worden niet gescheiden van de (hoofd)zin door spaties. Het laatste haakje toe ontbreekt, is het vervangen door een komma, er staan ook maar twee komma’s in het gedicht
- ‘onterechte’ hoofdletters: Horizontal Business
- liggende streepjes ontbreken in twentyseven, fiftythree, threedimensional; eentje staat aan de verkeerde zijde in the once / -over
- klankherhalingen: er is een ‘regelmatig’ eindrijm – abba cddc efegfg
- neologismen – justgraze kan je ook beschouwen als ‘onterecht’ samenvoegen van twee woorden
- in vetjes: herhaling van woorden
- cursief: antoniemen
Door het gebruik van ongewone taalvormen doorbreekt literatuur het routinegedrag van de lezer: alledaagse opvattingen en perspectieven worden vervangen door nieuwe en verrassende inzichten en gewaarwordingen. Aan de lezer om die te ontdekken.