E.E. Cummings, 15 zinnelijke gedichten
13
waar
om wer
ken de
vingers van
de kleine
ooit mooie
dame die zit
te naaien voor
een open raam
op deze fij
ne morgen zo vlij
tig in plaats van te
dansen zijn ze mis
schien bang dat het le
ven van hen wegrent
(vraag ik me af)
of weet zij niet
dat het leven
(dat nooit oud wordt)
altijd mooi
is en dat
niemand die
mooi is
zich ooit
haast
_ _ _
why
do the
fingers
of the lit
tle once beau
tiful la
dy(sitting sew
ing at an o
pen window this
fine morning)fly
instead of dancing
are they possibly
afraid that life is
running away from
them(i wonder)or
isn’t she a
ware that life(who
never grows old)
is always beau
tiful and
that nobod
y beauti
ful ev
er hur
ries
© E.E. Cummings, 95 poems (1958) – archive.org
Opvallende taalelementen
– foregrounding: parallellisme en deviatie –
- het gedicht heeft geen (verwachte?) titel
- het aantal regels per strofe loopt op van 1 naar 5 en daarna weer af naar 1 waarbij het aantal regels per strofe het aantal lettergrepen per regel bepaalt. Vandaar dat van sommige woorden slechts één lettergreep in de versregel staat.
- interpunctie: geen komma’s, punten – ook niet op het einde van het gedicht, vraagtekens,
geen hoofdletters – ook niet aan het begin van het gedicht, wel haakjes – met zinnetjes tussen – zonder een spatie vast aan het vorige en volgende woord. - herhaling: beautiful
- personificatie: life (who ...
Door het gebruik van ongewone taalvormen doorbreekt literatuur het routinegedrag van de lezer: alledaagse opvattingen en perspectieven worden vervangen door nieuwe en verrassende inzichten en gewaarwordingen. Aan de lezer om die te ontdekken.